Boeddhisme

Het vermijden van al het foute gedrag,
Het ondernemen van het goede,
En het ontwikkelen van je eigen geest;
Dit is de leer van de Boeddha's.

                                                   —Boeddha

De oorspronkelijke naam van het boeddhisme is "Boeddhasasana" (in het Pali), wat 'de leer van de Boeddha' betekent. Het boeddhisme is een van de grote wereldreligies en heeft ongeveer 415 miljoen aanhangers. In stegenstelling tot andere religies ligt bij het boeddhisme de grondslag niet in het aannemen van een hogere waarheid, maar is de bereidwilligheid te zoeken naar de werkelijke basis.

In het boeddhisme is er geen god. Er zijn wel veel verschillende afbeeldingen van verschillende 'goden'. Er zijn ook boedhistische tempels, daar kunnen mensen naar toe om te mediteren en hulp te vragen aan de verschillende Boeddha's en de boeddhistische monniken. Meditatie en het opvolgen van bepaalde leefregels zijn de eerste stap om aan de kringloop van het leven te onstsnappen. Als boeddhist houdt je je aan 5 basisregels.

  • Niet doden .
  • Niet stelen.
  • Geen onkuisheid begaan.
  • Niet liegen.
  • Geen verdovende of bedwelmende middelen gebruiken.

Het ontstaan van het boeddhisme.

Boeddha betekent in het Sanskriet (dat is de oude taal van India) de ‘verlichte’. Siddharta Gautama werd rond 566 voor Christus geboren te Lumbini, Noord-india, tegenwoordig het zuiden van Nepal. Gautama was de zoon van een vorst uit het geslacht Shakyas. Hij werd erg verwend in zijn jeugd en op zijn 16e trouwde hij met zijn nicht Yasodhara, die hem een zoon schonk. Zijn zoon heette Rahula. Gautama kwam nooit buiten de paleismuren. Op 29 jarige leeftijd verliet hij het paleis en zijn familie. Tijdens zijn reizen ontmoette hij een oude, een zieke en een dode man. Door deze ontmoetingen wist Gautama dat lijden en dood bij het leven hoorden en dat je dat niet kon voorkomen. Tenslotte ontmoette hij een monnik, die Gautama ertoe bracht zijn levenswijze grondig te veranderen. Deze 4 ontmoetingen maakten een grote indruk op Gautama en Gautama nam zich voor om een verklaring voor het lijden te zoeken. Hij kleedde zich als monnik en liet zich kaal scheren en ging op zoek naar een spirituele leraar. Hij ontmoette 5 asceten en leefde met hen samen.  Het was een 6 jaar lange periode van zelfkastijding en zelfpijniging. Hij leefde ver van de samenleving, alleen in de bossen en at zeer weinig voedsel en werd zo mager dat hij bijna overleed.

Na 6 jaar kwam hij tot het inzicht dat zelf-pijniging niet naar verlichting en het einde aan het lijden lijdt. Hij vond een middenweg tussen het streven naar sensueel plezier en de zelfkastijding. Hij besloot te mediteren in Bodhgaya onder een Bohdiboom (vijgenboom) totdat hij volledige verlichting zou bereiken óf zou sterven. Na 49 dagen bereikte hij de verlichting. Vanaf toen was hij Siddhartha Gautama, de Boeddha. Hij was toen 35 jaar. Hij zag eindelijk in wat de oorzaak was van het lijden in de wereld. Gautama geloofde voortaan in het nirwana, een toestand van absolute gelukzaligheid. De rest van zijn leven bracht Gautama vanaf nu als Boeddha door.

Hij begon zijn nieuw gevonden inzicht aan anderen te onderwijzen. Zijn eerste toespraak gaf hij in Sarnath. Gedurende 45 jaar reisde hij door de toenmalige staten van Noord-India. Hij werd een zeer hoog gerespecteerde sprirituele leider, en de koningen van de twee grootste staten (Kosala en Magadha) werden zijn discipel, samen met vele andere mensen uit alle lagen van de bevolking. Veel mensen besloten monnik (bhikkhu) of non (bhikkhuni) te worden in de monastische orde (de Sangha) van de Boeddha.

Op 80-jarige leeftijd overleed hij in de plaats Kushinagar. Zijn toespraken en leringen werden mondeling doorgegeven.  In de verschillende boeddhistische scholen (Nikaya) waren verschillende verzamelingen verzen en verhalen bekend. De Pali Canon van de Theravada school is de enige die nu nog in zijn geheel bekend is.

De vier edele waarheden: Toen Boeddha terug kwam bij de monniken en hij ze ging vertellen over wat hij geleerd had begon hij over de vier edele waarheden. Deze waarheden betekenen:

  • Al het leven is lijden. Lijden is een onderdeel van het leven.
  • De oorzaak van dit lijden is de zucht naar bezit. Iedereen wil bepaalde dingen bezitten, dit gaat soms ten koste van anderen en hierdoor doe je andere mensen pijn en uiteindelijk ook jezelf.
  • Door het opgeven van de hebzucht wordt ook het lijden opgegeven. Als je niet alles wil hebben en moet hebben van jezelf doe je andere mensen geen pijn en anderen jou ook niet. En je doet jezelf geen pijn.
  • Wat je moet doen om te zorgen dat er geen lijden meer is. De manier om dit te doen is het volgen van “Het edele achtvoudige pad”

“het edele achtvoudige pad”:  Als je je houdt aan deze acht punten dan ben je op de goede weg en kun je ook het Nirwana bereiken.

  1.  het juiste gezichtspunt
  2.  de juiste intentie
  3.  het juiste spreken
  4.  de juiste handelswijze
  5.  de juiste levenswijze
  6.  de juiste inspanning
  7.  de juiste achtzaamheid
  8.  de juiste concentratie

Kortom als jij jezelf zo instelt en zo probeert te leven dat jij niets wilt hebben wat een ander heeft. Je bent nooit jaloers op anderen en wat anderen hebben. Wanneer je dit blijft doen en je helpt anderen dit ook te doen dan kun je het Nirwana bereiken.

De drie verschillende stromingen

Net zoals in veel andere geloven zijn er in het boeddhisme verschillende stromingen. De drie grootste stromingen gaan allen uit van de 4 nobele waarheden,maar verschillen in de manier waarop de mensen de verlichting zouden kunnen bereiken.

Theravada boeddhisme

Dit is de oudste stroming van het boeddhisme. Dit is de "beginleer". Hierbij gaan de mensen er van uit dat ieder mens de verlichting kan bereiken door zelfdiscipline en voor zichzelf alleen. De mensen dienen hiervoor Het Achtvoudige Pad te volgen en zich te richten op de Vier Waarheden. Doel hiervan is het bereiken van de verlichting.

Mahayana

Dit is de "middenleer". Hierbij wordt er gezegd dat de mensen alleen de verlichting kunnen bereiken met hulp van buitenaf. Door training en lering van van een verlichte leraar en geloof en toewijding heb je meer kans de verlichting te bereiken.

Tantrayana

Dit is de "eindleer". Deze leer gaat ervan uit dat iedereen een potentiële Boeddha is. De mensen zijn zich daar echter niet van bewust. Er hangt een soort mist van ontwetendheid. Door juist handelen wordt die mist verdreven en kan de staat van grote zaligheid (de verlichting) bereikt worden.

Boeddhabeeldjes

Steeds meer mensen hebben een Boeddhabeeldje in huis. Die mensen zijn niet allemaal boeddhistisch maar vinden de beeldjes vaak gewoon mooi. Als je goed kijkt kun je zien dat er heel veel verschillende Boeddhabeelden zijn. Je kunt een Boeddhabeeld voor iemand anders kopen, maar ook voor jezelf. Het is niet waar dat wanneer je een Boeddhabeeld voor jezelf koopt het ongelukt brengt! Uit respect naar de Boeddhistische bevolking is wel belangrijk om een Boeddhabeeld ook met eerbied en respect te behandelen.
Plaats een Boeddhabeeld nooit in een toilet of in de slaapkamer. Een Boeddhabeeld hoort hoger te staan, plaats het niet op de grond. 

Gastenboek

  • 26-08-2016 - Hallo,

    Ik wil graag een zwarte parasol bestellen.

    Mvg

    M. Schulteis lees meer
  • 06-06-2016 - Hai, wanneer is de uitverkochte mini wierook lily weer op...  lees meer
  • 11-03-2016 - Wij zijn op zoek naar blauwe driehoeks kussens van ongeveer...  lees meer
Plaats een bericht
© 2006 - 2017 LOTUS OOSTERSE ARTIKELEN | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie